W jakim procesie ustala się numery porządkowe nieruchomości oraz na kim i jaki spoczywa obowiązek oznaczania nieruchomości numerami porządkowymi?
Numery porządkowe ustala się w procesie zakładania ewidencji miejscowości, ulic i adresów, a w uzasadnionych przypadkach także w procesie jej aktualizacji, uzupełnienia lub zmiany,wykorzystując do tego celu:
ewidencję numeracji porządkowej nieruchomości
ewidencję gruntów i budynków
BDOT500
BDOT10k
mpzp lub w przypadku jego braku decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
ortofotomapę cyfrową.
Do zadań gminy należy między innymi ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości , ulic i adresów.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.
Numery porządkowe dotyczące budynków wybudowanych lub prognozowanych na nieruchomościach przyległych do ulicy położonej na granicy gminy lub przyległej do tej granicy ustalają, w drodze porozumienia, właściwi miejscowo wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast). W przypadku braku takiego porozumienia, numery porządkowe ustala, w drodze zarządzenia wojewoda.
Właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami władają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru. A w przypadku gdy budynek położony jest w głębi posesji także na ogrodzeniu.
Podstawa prawna:
1.Prawo geodezyjne i kartograficzne
2.Rozporządzenie MaiC w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów